BRON: buzhonden
TRACES Transportverordening voor dieren
De transportverordening voor dieren is er om twee belangrijke redenen:
1 – Vanuit het oogpunt van diergezondheid, met een groeiende nadruk op dierenwelzijn.
2 – Vanuit het oogpunt van volksgezondheid, bijvoorbeeld om ziekten zoals rabiës te voorkomen.
De regelgeving wordt primair vastgesteld op EU-niveau, vervolgens op nationaal niveau en daarna verder uitgewerkt via richtlijnen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
Men kent het volgende onderscheid:
1e landen – de 27 EU landen
2e landen – die veterinair gelijk staan aan de EU landen
1e en 2e landen noemt met intraverkeer
3e landen zijn alle andere landen en noemt men import.
Vervolgens wordt het onderscheid gemaakt tussen:
1 – handelsverkeer/commercieel
2 – gezelschapsdieren
De 2e categorie geldt voor niet-commercieel vervoer, dieren die dus niet voor de verkoop zijn, begeleid door de eigenaar, met een maximaal aantal van 5 dieren.
Wedstrijden of hondenshows met meer dan 5 dieren (bijvoorbeeld sledehonden) worden ook gezien als niet-commercieel vervoer, zolang met dit kan aantonen met een inschrijvingsbewijs.
Voor stichtingen geldt dat er honden ter adoptie worden aangeboden, ze verwisselen van eigenaar en dat er een vergoeding voor wordt gevraagd. Men valt dus duidelijk in de 1e regeling van commercieel vervoer. Maar de ‘charme’ van deze regeling is dat als een hondentransport van een stichting onder de 5 dieren blijft, dat er vooralsnog niet moeilijk over wordt gedaan.
Wel gelden de volgende algemene eisen:
- chip ter identificatie
- Europees dierenpaspoort
- geldige rabiësvaccinatie
- dieren die via het vliegtuig komen vallen onder de IATA regeling (kijk bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij op hun website)
Voor een stichting die met meer dan 5 honden wil reizen is hoe dan ook een TRACES certificaat verplicht. Dit is een meldingssysteem binnen de hele EU dat het dierentransport regelt. De documenten moeten worden geregeld in het exporterende land.
Binnen 24 uur voor vertrek dient er een certificering door de dierenarts uit de lidstaat van vertrek te worden afgegeven aan de VWA van die lidstaat.
Er is een transportverordening die regelt dat:
- puppies minstens 15 weken oud moeten zijn.
- De dieren moeten elke 8 uur kunnen drinken en elke 24 uur eten krijgen.
- Als men met een busje reist dan moet er een keuring van dit busje plaatsvinden door de RDW om te bepalen of dat busje geschikt is voor dierentransport (goedkeuring is 5 jaar geldig).
De NVWA voert grenscontroles uit en werkt daarnaast met mobiele teams. Toch is er onvoldoende capaciteit om 100% controle uit te voeren, waardoor de pakkans klein blijft. Echter, wanneer iemand wordt betrapt, kunnen de gevolgen aanzienlijk zijn. Momenteel heeft de NVWA extra aandacht voor de import van honden, omdat er veel misstanden worden geconstateerd. Helaas betekent dit dat ook goedwillenden soms de dupe kunnen worden. Dat is een vervelende realiteit.
De hoogte van de boete wordt mede bepaald door het welzijn van de dieren tijdens het transport. In beslag genomen honden worden ofwel teruggestuurd naar het land van herkomst, of geplaatst in quarantaine in het land waar ze zijn onderschept. Belangrijk om te weten: boetes worden opgelegd op persoonlijke titel en niet aan een stichting. Zo is er een geval bekend van een Duitse vrouw die een boete van 50.000 euro kreeg en zelfs haar huis moest verkopen. Het is dus cruciaal om hondentransporten volgens de regels te organiseren.
Hoe tijdrovend en lastig het naleven van deze regels ook kan zijn, ze zijn er met een belangrijk doel: het waarborgen van dierenwelzijn en het beschermen van de volksgezondheid. Zorg er daarom voor dat alles correct verloopt.
Zie: NVWA
Extra uitleg voor geïnteresseerden die in België wonen en reageren op al reeds in pleegzorg verblijvende dieren in Nederland .